LinkedIn voor zelfstandigen | persoonlijk profiel

De meeste ZZP’ers hebben een persoonlijk LinkedIn profiel dat ze gebruiken om hun  CV bij te werken en om contact te onderhouden met werkgerelateerde contacten. Echter je kan veel meer met LinkedIn.

Het staat vol met vakgebied gerelateerde berichten en artikelen, opinies en je kan op organische wijze contact leggen met mensen die dezelfde interesses delen. Dit maakt LinkedIn voor je bedrijfsvoering een leuk en interessant sociaal medium. Daarnaast kan je via Linkedin op een relatief eenvoudige manier sociaal verkopen. Dit omdat je via LinkedIn op overzichtelijk wijze ziet wie zich met welke onderwerpen bezig houdt.

Profiel
Het is belangrijk dat je persoonlijke profiel compleet en authentiek is. Het geeft een samenvatting over jou en wat je voor iemand kan betekenen. Welke expert ben jij in welke markt? Bepaal dus bij het invullen van je profiel welke boodschap je wilt overbrengen. Als ondernemer wil je dat iemand die in jou geïnteresseerd is begrijpt wat jij  kan betekenen als deze je profiel bekijkt.

Wanneer iemand je profiel bekijkt, krijg je hiervan bericht. Sommigen beschouwen het als een soort gluren door de gordijnen wanneer zij het profiel bekijken van een persoon waarmee ze nog niet gelinkt zijn en zullen dus ook niet snel je profiel bezoeken als je nog niet bent gelinkt. Maar je zal merken dat velen je profiel als een interessante etalage van jou als persoon beschouwen. Je wilt dat een geïnteresseerde na het lezen van je profiel je gaat volgen, je een connectie verzoek stuurt of zelfs je product of dienst willen kopen. Dus zorg ervoor dat je voldoende aandacht aan de volgende onderwerpen in je profiel besteedt:

Profiel inhoud
* Instellingen van je profiel openbaar en aangepaste URL met je naam
* Voor en achternaam waarop je wilt worden gevonden
* Kies de profielfoto bewust. Een foto van je gezicht die uitstraalt wat jij wilt overbrengen. Bekijk bijvoorbeeld een aantal voorbeelden op LinkedIn die je aanspreken
* Banner: dit is de foto achter je profiel foto. Zichtbaar voor degenen die je profiel bezoeken
* Koptekst: de tekst die aangeeft wat je voor een ander kan betekenen. Bekijk voorbeelden van mensen die je aanspreken. Het is het meest zichtbare tekstdeel van je profiel en wordt in berichten en reacties etc. getoond.
* Samenvatting: uitbreiding van je koptekst. Voordeel van jou voor je potentiële klant. Wat is de boodschap die je wilt overbrengen? De kern wordt gevormd door je zogeheten waarde propositie. Wie ben je, wat doe je, welke probleem los je op voor je klant en wat betekent dat voor je klant?
* Je kan verschillende media toevoegen
* Werkervaring en een aparte sectie voor vrijwilligerswerk
* Opleiding met een aparte sectie voor diploma’s en voor certificaten etc.
* Nevenactiviteiten en interesses
* Aanbevelingen: je kan hierom via LinkedIn vragen
* Vaardigheden in volgorde die jij van toepassing vindt
* Projecten / prestaties
* Message me for: hier kan je aangeven waarvoor mensen je kunnen contacten
* Contactinformatie inclusief je website(s)
* Interesses: zoals de groepen waar je lid van bent en bedrijven die je volgt

In je profiel komen ook je artikelen (blogs), je berichten en reacties te staan.